A fizető bódék felét lebontják, a régi konstrukciót egy fejlettebb elektronikus rendszer váltja és rendszámleolvasó kamerákat is telepítenek - ez a DSRC (Dedicated Short-Range Communications) és az ALPR.
Az elemzéseket követően az IDOM (spanyol tanácsadó cég) új útdíjfizetési rendszert javasolt a Közlekedési Minisztériumnak, melyet az el is fogadott. A járművezetők választhatnak, hogy tesznek-e jeladót (modernebb ENC) az autóba, amely vezeték nélküli technológiát használ az autópályára való be- és kilépés regisztrálásához, vagy inkább a rendszám-felismerő rendszeren keresztül fizetnek. Az ALPR az első, második, valamint a motorkerékpár kategóriákra vonatkozik, a többi kategória csak a DSRC rendszert használhatja.
A kettős modell nemcsak olcsóbb, de pontosabb elszámolást is biztosít a pályán haladóknak. A készpénzes fizetési módokat eltörlik, ezáltal a sikkasztás is megszűnik és ezentúl a pénztáros sem fog rosszul visszaadni…
A kamerákat az autópálya bejáratánál, valamint viaduktokon és hidakon is felszerelhetik. Valójában a DSRC jeladó egy modernebb ENC készülék, azzal a különbséggel, hogy a DSRC akár 130 km/h-s sebességnél is be tudja mérni a készüléket.
A spanyol tanácsadók javaslatára állt össze a kettős rendszer, tekintettel a szezonális forgalom megnövekedésére. Az ALPR szisztéma a külföldi autósok számára lesz előnyös, mivel így nem kell külön ENC-t vásárolni.
Mi az az ENC?
Ezeket a rendszereket már sok országban használják, de a kettős struktúrát egyelőre csak Portugália és Hollandia alkalmazza. Azoknak, akik a DSRC-t választják, fel kell tölteni jeladó készüléküket, úgy mint a jelenlegi ENC-t és az autópályáról való lehajtáskor az üzemeltető levonja a megtett szakasz díját. A DSRC-t használók kedvezményt kapnak, viszont ha az ALPR mellett döntünk, egy alkalmazáson keresztül fizethetjük az útdíjat, kedvezményt viszont erre nem biztosítanak.
Amikor a sofőr felhajt az autópályára, a regisztrációval kapcsolatos minden információ - pl. van-e jeladó az autóban, vagy regisztráltuk-e autónkat az applikációban - az autópálya-kezelő központi kontrollhelyiségébe áramlik, ahol a kezelő ellenőrzi az adatokat. Ezzel elkerülhetőek lesznek a visszaélések, ezért ingyen senki sem fog tudni utazni. Aki mégis megpróbálja, azokat a folyamatosan mozgásban lévő ellenőrök a kijáratnál megállítják és megbírságolják.
A kettős modellt az összes autópályán bevezetik, függetlenül az üzemeltetőtől.
Gyorsabb, olcsóbb: akár 3000 tranzakció óránként
- 1313,8 km autópálya-hálózat Horvátországban
- 2022. - új rendszerek bevezetése
- DSRC - transzponderes (ENC-s) útdíjfizetés
- ALPR - rendszámkontrollos útdíjfizetés
- 570 millió kuna - az átalakítások ennyibe fognak kerülni
- a felhajtó fizetőkapukat lebontják
Konklúzió:
2022 bizony már a nyakunkon, ezért úgy gondoljuk nem éri meg saját ENC-t vásárolni. Mivel az autópályával kapcsolatos információk sokszor bizonytalanok, így ezt sem vehetjük készpénznek, hiszen az is lehet, hogy 2023-ra tolódnak az újítások. Ami biztos, hogy a legegyszerűbb bérelni az ENC-t, így nem kell az autópálya-kezelővel foglalkozni, csak bízd ránk a feltöltést, mi intézünk mindent!
Ne állj be a sorba, használj Te is ENC-t!
Ide vele!!