UNIÓS FORRÁSOKBÓL KÉSZÜL A BUDAPEST ÉS PLOČE KÖZÖTTI 5C KORRIDOR
Folytatódik az M6-os autópálya, amely Dalmácia felé fog vinni.
Horvátország belefog az Eszéket a magyar határátkelővel összekötő autópálya építésébe, így biztosan lesz folytatása a magyar M6-os végső szakaszának. A két út része egy észak-déli közlekedési folyosónak, amely Bosznián áthaladva Ploče-nél éri el a dalmát tengerpartot. Az útvonal 150 kilométerrel és egy-másfél órával rövidíti le majd a Budapest–Ploče utazást.
A magyar-horvát határátkelő, a Pélmonostor (Beli Manastir) és az eszéki Dráva-híd közötti 17,5 kilométer hosszú autópálya-szakasz 443 millió kunába (közel 21 milliárd forint) kerül. A projektet az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, valamint a Horvát Újjáépítési és Fejlesztési Bank közösen finanszírozza. A szerződés aláírása egy lépéssel közelebb viszi Horvátországot azon célja felé, hogy mielőbb megépítse saját szakaszát, a tervek szerint Budapestről induló és Szarajevón keresztül Ploče-ig tartó közlekedési folyosón. A munkálatoknak 2023 végéig be kell fejeződniük.
A Budapest–Ploče távolság Zágráb felé 846 kilométer, ugyanez az M6-oson, Eszék, Szarajevó felé, a tervezett nyomvonalon 702 kilométer. Ha megépül Eszékig a magyar és horvát szakasz, az, csatlakozva a már meglévő horvátországi sztrádához, elvisz a bosnyák határra. Az itt következő, mintegy 50 kilométeres részt jelenleg tervezik, illetve európai forrásból megépülhet az új, 35 kilométeres Ovcari–Prenj alagút–Mostar-észak szakasz, amelyből az alagút mintegy 10 kilométer hosszú, illetve a szintén 10 kilométeres Mostar-észak–Mostar-dél szakasz is. Mindezek a fejlesztések a már meglévő, vagy jelenleg is épülő utakkal és hidakkal biztosítják a négysávos kapcsolatot az Adriai-tengerig. Ploče nemcsak a dalmát tengerpart része, és mint ilyen, idegenforgalmi jelentőségű, hanem kikötőváros is, ami az áruszállítás szempontjából fontos.
A budapesti vagy kelet-magyarországi autósok számára az 5C korridor nemcsak azt jelenti majd, hogy csaknem 150 kilométerrel és egy-másfél órával megrövidül az utazás. A főszezonban túlzsúfolt Zágráb–Karlovac útvonal helyett egy alternatív közlekedési folyosó nyílik, amelyet a földrajzi adottságok következtében nem használnak majd az osztrák, német autósok, így vélhetően jobban járható lesz.
Forrás: Magyar Nemzet